Kommuner ser velfærdsteknologi som løsningen på manglende varme hænder
Publiceret den 9. september 2021.
Mangel på arbejdskraft i plejesektoren fylder stadigt mere i landets kommuner, og kommunerne ser implementering af velfærdsteknologi som en nødvendig del af løsningen. Det viser ny undersøgelse fra Teknologisk Institut, CareNet og Danish.Care – branchen for hjælpemidler og velfærdsteknologi, som fremlægges ved konferencen Velfærdsteknologi anno 2021 i Odense tirsdag den 14. september.
Der mangler hænder ude i kommunerne – og dét problem bliver ikke mindre de kommende år.
Sådan lyder det næsten enstemmigt fra kommunerne rundt omkring i Danmark.
Langt størstedelen af de danske kommuner oplever problemer med at rekruttere personale til omsorgsfagene – som for eksempel sosu-assistenter. Det drejer som om hele 92 procent, der oplever, at deres kommune har vanskeligt ved at finde hænder nok til opgaverne.
Det viser en ny rundspørge blandt landets kommuner - som Teknologisk Institut har udarbejdet i samarbejde med CareNet og Danish.Care.
Hele 94 procent af kommunerne mener, at de i fremtiden vil mangle varme hænder. Næsten ligeså mange er enige om, at implementering af velfærdsteknologi er en nødvendighed for at kunne fastholde velfærdsniveauet i de danske kommuner.
- Ud fra undersøgelsen kan vi se, at kommunerne ser velfærdsteknologi som et vigtigt indsatsområde, der bidrager til at øge borgernes livskvalitet, skabe økonomiske besparelser, men som i lige så høj grad kan være med til at sikre et godt arbejdsmiljø og komme manglen på de varme hænder i forkøbet, siger Morten Rasmussen, der er direktør i Danish.Care.
Velfærdsteknologi kan for eksempel være intelligente senge, der forebygger liggesår, medicinrobotter til udlevering af medicin eller tablets til konsultationer med sundhedspersonale.
Faktisk har antallet af kommuner, der kigger i retningen af velfærdsteknologi som supplement til de varme hænder, ikke været højere, end det er lige nu.
Undersøgelsen har kigget nærmere på kommunernes anvendelse af velfærdsteknologi i 2021, og hvilke oplevelser og erfaringer brugen af teknologien har givet.
Udnyttelse af teknologiens hjælpende ’hænder
Ifølge undersøgelsen er der stadig et stykke vej, før velfærdsteknologien har indfriet sit potentiale i kommunerne.
- Der ligger endnu et stort og uudnyttet potentiale i kommunerne, når det kommer til anvendelse af velfærdsteknologi som supplement til social- og sundhedsansatte, fortæller Birgitte Østergård Sørensen, der er forretningsleder ved Teknologisk Institut.
- For at indfri potentialet er det dog nødvendigt at sætte fokus på den opgave, der ligger i at implementere både eksisterende og fremtidige løsninger i praksis – og i den forbindelse, hvordan vi uddanner fremtidens sundhedsprofessionelle i velfærdsteknologi og teknologiforståelse, tilføjer hun.
Flere at tage sig af
Befolkningsprognoserne viser, at der med fremtidens befolkningssammensætning vil være flere ældre, som har brug for velfærdsydelser. Danmarks Statistik vurderer, at andelen af befolkningen, som er over 80 år, vil stige fra godt 272.300 i 2020 til godt 433.500 i 2030 – det svarer til en forøgelse på mere end 59 procent.
Derimod forventes antallet af 18-64-årige at falde.
- Og det er lige netop dér, at implementering af velfærdsteknologi kan være en nødvendighed, fordi der simpelthen ikke er hænder nok til at varetage de plejeopgaver, det stigende antal af ældre medfører, fortæller Daniel Juul Rosengreen Christensen fra Aalborg kommune.
- Der skal ske noget for, at vi bliver klar til arbejdet, der tydeligvis ligger foran os, tilføjer Daniel Juul Rosengreen Christensen.
Undersøgelsen foretaget af Teknologisk Institut, CareNet og Danish.Care viser også, at kommunerne specielt ser et stigende behov for at anvende velfærdsteknologi til at aflaste personalet i hjemmeplejen.
Undersøgelsen ”Velfærdsteknologi i de danske kommuner” er baseret på besvarelser fra 71 ud af landets 98 kommuner. Undersøgelsen er foretaget ved, at én velfærdsansvarlig person pr. kommune er kommet med besvarelser.
Undersøgelsen fremlægges på konferencen Velfærdsteknologi anno 2021 den 14. september i Odense Congress Center (OCC).
Yderligere oplysninger
- Forretningsleder Birgitte Østergård Sørensen, Teknologisk Institut, mobil: 7220 1525, mail: bso@teknologisk.dk
- Direktør Morten Rasmussen, Danish.Care, mobil: 2738 7832, mail: mr@danish.care
- Netværksleder Anders Lyck Fogh-Schultz, CareNet, mobil: 2299 3244, mail: alfs@danish.care
Daniel Juul Rosengreen Christensen, Konsulent, Kvalitets- og Innovationsenhed, Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg Kommune, tlf. 2520 1428, mail: djrc-aeh@aalborg.dk
- Pressekontakt: Kommunikationskonsulent Mette Rønn Outzen, Teknologisk Institut, mobil: 7220 1041, mail: metr@teknologisk.dk
Om konferencen Velfærdsteknologi anno 2021
Årets velfærdsteknologiske konference den 14. september 2021 i Odense Congress Center (OCC).
Der er oplæg om ’best practice’, nye tendenser og redskaber til at overvinde implementeringen af velfærdsteknologiens udfordringer. Der er mulighed for at opleve state-of-the-art inden for velfærdsteknologi og hjælpemidler, når branchen udstiller deres mest innovative løsninger.
Bag Velfærdsteknologi anno 2021 står DanishCare, CareNet og Teknologisk Institut.
Mere Information og tilmelding