Kunstig intelligens - Sådan kommer din virksomhed bedst i gang med kunstig intelligens
Vælg side
AI, og særligt generativ AI står højt på en strategiske dagsorden hos de danske CEO's i 2024. Ifølge PwC's CEO Survey angiver 54 % af de adspurgte, at de i høj eller meget høj grad er enige i, at AI markant vil ændre måden, som deres virksomhed skaber og leverer værdi på inden for de næste tre år. Samtidig angiver 7 ud af 10 af de adspurgte, at de forventer at generativ AI vil øge virksomhedens cyberrisici.
AI fylder meget i øjeblikket, men hvad er det egentlig? Hvordan kan man bruge det som virksomhed? Og ja, har man som virksomhed overhovedet behov for at anvende AI?
Det korte svar er ”ja”. De virksomheder, der formår at integrere kunstig intelligens på en værdiskabende måde, kan opnå en konkurrencefordel. Flere undersøgelser peger således på, at virksomheder, som udnytter AI, kan blive både mere effektive og højne kvaliteten.
Men AI er en teknologi, som skal implementeres med omtanke. For ellers risikerer man som virksomhedsleder at kaste dyre udviklingskroner efter værktøjer og modeller, som ikke understøtter virksomhedens og organisationens langsigtede udvikling. Måske endda tværtimod.
Derfor har vi på Teknologisk Institut her fem gode råd til, hvordan din virksomhed kan komme i gang med at bruge AI.
1. Adressér og definer forretningsmålet
AI har mange muligheder og anvendelsesområder, men ikke alle områder skaber tilstrækkelig værdi for virksomheden, og andre områder igen kan være for svære at løse med AI. Derfor er det vigtigt at identificere et klart defineret forretningsproblem. Først derefter bør man undersøge, hvilke tekniske værktøjer der kan løse problemet.
2. Inddrag alle de vigtigste aktører
Når man som virksomhed udforsker anvendelsen af nye teknologier, er det vigtigt at inddrage flere aktører end blot it-afdelingen. Man bør fx som minimum inddrage produktspecialister, strategi- og domæneeksperter samt udvalgte kunder, hvis man ønsker at optimere sit produkt med AI. På den måde undgår man at udvikle produkter, som ingen kunder ønsker at bruge. Og ønsker man omvendt at bruge AI til optimering af interne arbejdsprocesser, er det også vigtigt at inddrage nøglemedarbejdere og relevante ledere. På den måde bliver de nye arbejdsgange og -metoder bedst forankret i organisationen.
3. Udvælg de rigtige værktøjer
er findes mange forskellige AI-værktøjer til at understøtte eller løse forskellige typer af opgaver i en organisation. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig grundigt ind i – eller får hjælp til at finde ud af - hvilken type AI der kan understøtte løsningen af udvalgte forretningsproblemer. Her kan der både være tale om eksisterende modeller, mens der i andre tilfælde er behov for en mere skræddersyet løsning, som kan give virksomheden en konkurrencefordel. Men inden man arbejder med skræddersyet AI, er det vigtigt at skabe en god datastruktur, da data er nødvendige for at udvikle sådanne løsninger.
4. Start småt og få prøvet ting af
Når man prøver nye teknologier af, er det vigtigt at starte småt. Start derfor altid med et mindre projekt, men som alligevel kan skabe værdi. Er man helt grøn inden for AI, kan det være en idé at starte med at lære at udnytte fordelene ved allerede tilgængelige AI-værktøjer. Det er samtidig en god måde at gøre sine medarbejdere fortrolige med AI-redskaberne og lade virksomheden lære, hvordan man bruger AI. Efterfølgende kan man give sig i kast med at bygge mere avancerede AI-modeller med større værdiskabende potentiale for virksomheden.
5. Overvej at samarbejde med eksperter og specialister
Hvis man er usikker på, hvad man skal bruge AI til, og hvordan man implementerer teknologien, er det fornuftigt at inddrage AI-specialister og -rådgivere. På den måde undgår man at bruge dyre udviklingskroner på løsninger, som efterfølgende viser sig at være irrelevante og kostbare. Rådgivning fra eksperter kan hjælpe den enkelte virksomhed og organisation med accelerere AI-rejsen og samtidig sikre, at man sætter ind der, hvor værdien er størst.
Hvis råd nr. fem virker som den bedste løsning for jer, så er du meget velkommen til at kontakte os - så hjælper vi jer i gang på den måde der giver mening ift. jeres konkrete situation. Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jer her eller kontakt forretningsleder Martin Grønbæk Jensen på magj@teknologisk.dk eller 7220 1775 og få en snak om dine muligheder.