Neutronanalyser undersøger sodophobning i partikelfiltre til dieselbiler
Alle bilproducenter skal i dag installere partikelfiltre på udstødningen af dieselbiler, for at reducere emission af sod fra motorerne. LiqTech udvikler partikelfiltre i siliciumkarbid til bl.a. dieselmotorer, så partikler der udskilles fra motoren kan tilbageholdes effektivt. I takt med at filtrene opsamler sod fyldes de langsomt, og når filteret er fyldt over en bestemt grænse, konverteres soden vha. høj varme til aske, som fylder langt mindre, men dog stadig bliver inde i filteret. Når der efter flere hundrede tusinde kilometer er ophobet for meget aske, skal filteret skiftes.
Gennem neutronanalyser på Reactor Institute Delft i Holland har Teknologisk Institut analyseret filtre fra LiqTech, for at se nærmere på om soden fordeler sig jævnt i filteret eller bliver ophobet mere lokale steder. Denne viden kan LiqTech bruge til eksempelvis at optimere partikelfiltrene, så sod og derefter aske fordeles så jævnt som muligt. Dette vil give en længere holdbarhed af det enkelte filter.
- En klar fordel ved neutron tomografi er muligheden for at skanne en keramisk prøve i fuld størrelse. Med partikelfiltre er det essentielt at køre tests på hele upåvirkede prototyper, siden hele filteret fejler hvis der blot er et enkelt hul til stede i væggene af prøven. Med denne type måling kan vi således få nyttig information om hele den interne struktur uden at skulle lave en destruktiv analyse af vores filtre, siger Karsten Klemens Hansen, Chief Technology Officer & Plant Manager, LiqTech International.
Når neutroner bruges som analysemetode har de den fordel at de kan skyde igennem tykkere prøver end hvad der er muligt med røntgenstråling. Neutroneksperimenter kan se igennem massive prøver i metaller og keramiske materialer på 20 cm i diameter eller mere. Desuden er metoden ikke-destruktiv, hvilket betyder, at man kan foretage neutroneksperimenter uden at ødelægge det emne, man tester undervejs.