Ny metode baner vej for uvildig test af elbilens batteri

Lasse Stenhøj Ingvardsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 11 99.

Elbil

Ny metode baner vej for uvildig test af elbilens batteri

Èn million elbiler i 2030 forudsætter, at forbrugerne ved, hvad de kan sælge deres brugte elbil for igen. Helbredstilstanden for elbilens batteri er af afgørende betydning for gensalgsværdien af elbilen.

En ny metode har en løsning klar til at diagnosticere batteriet uden direkte adgang til batteripakken.

Hvis en politisk ambition om en million elbiler i 2030 skal blive en realitet, så skal forbrugerne have tillid til, at de kan sælge deres brugte elbil igen.

- Når man køber bil er brugtvognsprisen i virkeligheden lige så interessant som nyvognspris - det gælder også elbiler. En forudsætning for stor vækst i salget af elbiler er derfor også et velfungerende brugt elbilmarked. Og her er viden om tilstanden af elbilens batteri af afgørende betydning for gensalgsværdien. I dag er det kun mærkeværkstederne der kan give dette svar, så vi mangler en uvildig test af elbilens batteri, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk, FDM.. 

Uden at bryde garantien
Et netop afsluttet projekt støttet af EUDP ved navn BATNOSTIC tager denne problemstilling op og giver svar på helbredstilstanden på elbilens batteri og hvor slidt batteriet er. Projektet er et samarbejde mellem Aalborg Universitet, FDM, Applus+, Lithium Balance og Teknologisk Institut.
- Vi har i BATNOSTIC-projektet udviklet helt nye metoder til at diagnosticere batteriets kapacitet og degradering uden at åbne batteripakken i bilen og uden dermed at bryde garantien, siger projektleder Kjeld Nørregaard, Teknologisk Institut.

Han forklarer, at projektet nu har verificeret muligheden for at måle forskellige informationer om batteriets slid under en DC-opladning.Ved projektets afslutning har Kjeld Nørregaard ikke kendskab til lignende teknologi eller testudstyr til rådighed for aktører uden for mærkeværkstederne.
Data om batteriet opsamles under opladning
- Vi har udviklet en speciel DC-hurtiglader, som under en opladning opsamler bl.a. data om strøm og batterispænding. Disse data indeholder svage signaturer, som via analyse og sammenligning med referencedata giver grundlag for at vurdere sundhedstilstanden for batteriet, siger Kjeld Nørregaard.

De målte data sendes til behandling i en specialudviklet analysemodel, som baserer sig på hundredevis af reference-datasæt. Resultaterne præsenteres i en rapport, som værkstedet kan sende direkte videre til kunden.

Testen giver svar på tilgængelig kapacitet for batteriet og batteriets tilstand i forhold til bilens alder og kilometertal.

Banebrydende projekt
Hos FDM er der begejstring omkring udsigten til en neutral test af elbilens batteri.

FDM elbil

- Vi ser BATNOSTIC som et banebrydende projekt, da det i fremtiden giver frie værksteder, synshaller og FDM mulighed for uvildigt at teste elbilens batteri. Som det er i dag, kan vi desværre ikke nødvendigvis stole på de svar, som vi får fra instrumenterne i bilen og heller ikke altid mærkeværkstedernes vurdering – og derfor er projektet vigtigt, siger Torben Lund Kudsk, FDM.

Der findes ingen konkurrerende produkter på markedet. Han håber derfor, at projektet kan videreføres således, at en kommerciel udgave af BATNOSTIC kan udvikles og derefter tilbydes værkstederne om 2-3 år.

Yderligere oplysninger
Sektionsleder, Grønne Energisystemer, Lasse Stenhøj Ingvardsen, Teknologisk Institut, mobil 7220 1199, mail: lste@teknologisk.dk og afdelingschef Torben Lund Kudsk, FDM, mobil: 2011 2924, mail: tmk@fdm.dk.