Rådgivning om digital transformation
Har din virksomhed brug for rådgivning til at foretage en digital transformationsproces?
Vi oplever, at det står højt på mange virksomheders agenda at kunne følge med i den hastige teknologiske udvikling og hurtigt kunne tilpasse sig kundernes skiftende behov og adfærd.
Som led i det strategiske ønske kan Teknologisk Institut hjælpe din virksomhed med at foretage en digital transformation, som kan indebære gennemgribende forandringer af din virksomheds organisation, kultur og teknologi. Men hvordan foregår en digital transformation mere konkret? Og hvordan kommer man i gang?
Hvad skal du huske, inden du implementerer ny teknologi i virksomheden? |
På Teknologisk Institut har vi knap 100 års erfaring i at hjælpe virksomheder med at implementere ny teknologi, f.eks. som led i at øge effektiviteten og værdiskabelsen. Vi har ligeledes mange årtiers erfaring i at rådgive virksomheder om de store forandringer, som en digital transformation medfører for en virksomheds organisation, kultur og værdier.
For en digital transformationsproces handler om meget mere end blot at tage ny teknologi i brug. I lige så høj grad handler det om, at man som virksomhed skal lære at arbejde på nye måder, hvor man lytter til og forstår kundernes og medarbejdernes behov inden selve teknologiimplementeringen.
Teknologisk Institut kan bl.a. hjælpe din virksomhed med:
- At foretage en gennemgribende analyse af din virksomheds udfordringer og potentialer med afsæt i kunder, medarbejdere, værdikæder, branchespecifikke forhold og teknologiske trends
- At klæde jeres virksomhed på til at arbejde med fremtidens digitale teknologier inden for f.eks. kunstig intelligens, automatisering og anvendelsen af data
- At gøre din virksomhed klar til morgendagens udfordringer med udgangspunkt i en digital strategi, der sætter retningen for din virksomhed de næste 3-5 år
- At forankre den digitale strategi rent organisatorisk, så ansatte og ledere arbejder fælles om at løse jeres udfordringer, har de rette kompetencer og til sammen skaber den rette kultur og mindset
- At optimere jeres digitale processer, udvikle nye digitale produkter, tjenesteydelser og services samt gentænke jeres gamle forretningsmodeller
Ofte stillede spørgsmål:
Hvad indebærer en digital transformation?
En succesfuld digital transformation starter typisk med, at man som virksomhed finder ud af, hvorfor en digital transformation er nødvendig. Populært sagt skal man finde sit ”why” for den digitale transformation, hvad enten det handler om at fremtidssikre virksomheden, reducere omkostninger, effektivisere og automatisere processer, innovere og skabe nye produkter, services og forretningsmodeller eller noget helt sjette.
Når vi hjælper virksomheder med at foretage en digital transformation, kan vi bl.a. arbejde med forretningsudvikling, ledelsesrådgivning, organisationsudvikling, kundeadfærd og -oplevelser, interne og eksterne processer og konkret teknologiimplementering.
Som regel handler digital transformation ikke alene om at reducere omkostninger, fordi noget kan automatiseres eller gøres smartere ved at digitalisere. Digital transformation er typisk en gennemgribende strategisk forandring, som i sidste ende skal øge den værdi, som I skaber for jeres kunder. En storstilet digital transformation vil således ofte række ind i alle led i din virksomhed.
Hvis du gerne vil have rådgivningen om, hvordan I bedst griber digital transformation an, så tøv ikke med at kontakte Teknologisk Institut. Du kan høre mere, om hvad vi kan gøre for dig ved at kontakte seniorkonsulent Cathrine Lippert på: +45 72 20 22 73 og cal@teknologisk.dk.
Hvorfor er digital transformation vigtigt?
Ofte tager digital transformation udgangspunkt i, at man som virksomheder er nervøs for at blive mindre relevant over for sine kunder eller ligefrem ”disrupted”. Det vil sige, at typisk nye, mindre aktører i og omkring din virksomhedsbranche lancerer fundamentalt nye måder at løse kundernes behov på, og dermed gør din forretning overflødig.
En sådan udvikling kan være båret af, at nye teknologiske trends skaber en såkaldt kreativ destruktion, hvor eksisterende jobs og forretninger forsvinder, fordi nye aktører løser kundernes behov på smartere måder. Som f.eks. da Apple i 00’erne lancerede smartphonen og satte de gamle Nokia-telefoner til vægs, eller da Netflix udkonkurrerede den fysiske filmudlejningstjeneste Blockbuster ved at tilbyde online streaming af film. Lignende eksempler så man, da samkørselstjenesten Uber gav taxabranchen konkurrence fra en helt uventet kant, og overnatningstjensten Airbnb pressede hotelkæderne.
Og det er ikke kun i det globale erhvervsliv, at den udvikling finder sted. Andre typer af innovative tjenester vokser frem i alle brancher og er med til at omforme traditionelle industrier i både ind- og udland i servicesektoren, produktionsindustrien, finansbranchen, medicinalindustrien mv.
Hvis du gerne vil have rådgivningen om, hvordan I bedst griber digital transformation an, så tøv ikke med at kontakte Teknologisk Institut. Du kan høre mere, om hvad vi kan gøre for dig ved at kontakte seniorkonsulent Cathrine Lippert på: +45 72 20 22 73 og cal@teknologisk.dk.
Hvordan undgår man at blive irrelevant i den digitale tidsalder?
Ved at skabe en innovativ og agil virksomhedskultur kan man bygge et fundament for at komme på forkant med den teknologiske udvikling og blive i stand til at respondere på udefrakommende trusler og ændret kundeadfærd.
En digital transformation hviler som regel på, at man først træder to skridt tilbage og tager udgangspunkt i kundernes behov, inden man begynder at interessere sig for, hvilke teknologier der kan løse de behov, og om det overhovedet er nødvendigt med nye teknologier eller blot optimering af eksisterende systemer og processer.
Hvis du gerne vil have rådgivningen om, hvordan I bedst griber digital transformation an, så tøv ikke med at kontakte Teknologisk Institut. Du kan høre mere, om hvad vi kan gøre for dig ved at kontakte seniorkonsulent Cathrine Lippert på: +45 72 20 22 73 og cal@teknologisk.dk.
Hvordan kommer man i mål med en digital transformation?
Forudsætningen for en succesfuld digital transformation er, at ønsket om forandringen er forankret på et strategisk niveau og hos topledelsen, der skal være nysgerrig efter arbejde på nye måder og på at finde nye måder at levere værdi til kunderne, end det man traditionelt har været vant til.
Derudover højner det chancen for succes, hvis man får hjælp af en professionel partner, som er eksperter i digital transformation og samtidig kan se virksomheden udefra med friske øjne.
Hvis du gerne vil have rådgivningen om, hvordan I bedst griber digital transformation an, så tøv ikke med at kontakte Teknologisk Institut. Du kan høre mere, om hvad vi kan gøre for dig ved at kontakte seniorkonsulent Cathrine Lippert på: +45 72 20 22 73 og cal@teknologisk.dk.
Hvilke virksomheder kan få hjælp?
Teknologisk Institut hjælper alle typer af virksomheder, både SMV’er og større danske virksomheder. Konkret hjælper vi med at identificere din virksomheds udfordringer og potentialer, ligesom vi konkret kan varetage den efterfølgende teknologiske implementering. Vores tilgang er, at vi skræddersyer vores rådgivning efter den enkelte virksomheds behov.
Hvis du gerne vil have rådgivningen om, hvordan I bedst griber digital transformation an, så tøv ikke med at kontakte Teknologisk Institut. Du kan høre mere, om hvad vi kan gøre for dig ved at kontakte seniorkonsulent Cathrine Lippert på: +45 72 20 22 73 og cal@teknologisk.dk.
Ønsker du at mestre kunsten at lede en digital transformation? Opdag de nyeste strategier, værktøjer og teknikker ved at tilmelde dig vores kursus i Ledelse af Digital Transformation. Klik her for at lære mere og tilmelde dig.