Rustbeskyttelse - Anbefalinger fra bilimportørerne og Teknologisk Institut

Jan Ole Helbo

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 50.

Rustbeskyttelse - mand med sprøjte

Rustbeskyttelse - Anbefalinger fra bilimportørerne og Teknologisk Institut

Bilimportørernes og Teknologisk Instituts anbefalinger til rustbeskyttelse

Se herunder en liste over bilimportørernes samt Teknologisk Instituts anbefalinger til diverse bilmærkers behov for supplerende rustbeskyttelse.

Listens anbefalinger omfatter kun personbiler medmindre andet er anført.

Listens anbefalinger omfatter ikke lakeringsfejl eller rust i bilens lak opstået som følge af ydre påvirkninger som (ridser, stenslag, monteringsfejl o.l.).

Bilmærke

Fabrikkens/bilimportørens anbefalinger til efterbehandling *

Teknologisk Instituts an- befaling **

Alfa Romeo

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

Audi

Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny

Fra ny

BMW

Nej, ikke i den periode, hvor bilen er omfattet af rustgaranti

Fra ny

Cadillac

Ej oplyst

Fra ny

Chevrolet

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Chrysler

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Citroën

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

Daewoo

Ja

Fra ny

Dodge

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

DS

Ja - anbefaler efterbehandlingFra ny

Fiat

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

Ford

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Honda

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Hongqi

Ja - anbefaler efterbehandlingFra ny

Hyundai

Ja - positiv over for efterbehandling

Fra ny

Jaguar

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Jeep

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

Kia

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Land Rover

Ej oplyst

Fra ny

Lexus

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Mazda

Ja - positiv overfor efterbehandling fra ny

Fra ny

Mercedes-Benz

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

MG

Ja - positiv overfor efterbehandlingFra ny

Mini

Nej ikke i den periode, hvor bilen er omfattet af rustgaranti

Fra ny

Mitsubishi

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

Nissan

Efterbehandling anbefales

Fra ny

Opel

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

Peugeot

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

Renault

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Rover

Ej oplyst

Fra ny

SEAT

Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny

Fra ny

SKODA

Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny

Fra ny

SsangYong

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

Subaru

Ej oplyst

Fra ny

Suzuki

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Saab

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Toyota

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Voyah

Ja - anbefaler efterbehandlingFra ny

VW

Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny (gælder både person- og erhvervsbiler)

Fra ny

Volvo

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

* Kilde: Bilimportører/servicechefer – Bilfabrikker

** Teknologisk Instituts anbefaling er baseret på løbende stikprøvekontrol af 350-600 efterbehandlede biler/år i perioden 1993-2013. Med baggrund i disse gennemgåede biler anbefales supplerende rustbeskyttelse umiddelbart efter det nye køretøj er blevet leveret. Jo før bilen behandles, desto mere værdi får man for pengene igennem hele køretøjets levetid.  Hvis bilen skal sælges indenfor en kortere årrække afhænger det af købers holdning til supplerende rustbeskyttelse.

OBS! Hvis bilen har airbag-sensorer i døre/stolper advarer Teknologisk Institut mod supplerende rustbeskyttelse af de pågældende dele af bilen. Rustbeskyttelsescentre tilsluttet Teknologisk Instituts kontrolordning er opmærksomme på problemet og undlader at sprøjte på disse dele af bilen.

Kun få bilfabrikker tillader supplerende rustbeskyttelse af el-bilers batterikasser

De fleste batterikasser er af stål og ruster i det danske klima.

Derfor anbefaler Teknologisk Institut rustbeskyttelse af stålbatterikasser, hvis bilfabrikken tillader det, eller når el-bilen er ud over garantiperioden.

Herunder er vist, hvilke bilmærker, der tillader supplerende rustbeskyttelse af batterikasser.

Bilmærke

Fabrikkens holdning til supplerende
rustbeskyttelse af batterikasser

Aiways

Ikke relevant (har alu-batterikasse)

Alfa Romeo

Ikke tilladt

Audi

Ikke tilladt. Bemærk at mange elbil-modeller fra VW-koncernen har batterikasser af aluminium og derfor ikke behov for supplerende rustbeskyttelse af batterikassen

BMW

Ikke tilladt/nødvendigt

Citroën

Ikke tilladt

DS

Ikke tilladt

Ferrari

Ikke relevant

Fiat

Ikke tilladt

Ford

Ikke nødvendigt

Honda

Ikke tilladt

Hongqi

Ikke tilladt

Hyundai

Tilladt (med et tyndt lag)

Jaguar

Ikke oplyst

Jeep

Ikke tilladt

Kia

Tilladt (med et tyndt lag)

Land Rover

Ikke oplyst

Lexus

Tilladt

Maserati

Ikke relevant

Mazda

Ikke oplyst

Mercedes-Benz

Ikke tilladt

MG

Tilladt (med et tyndt lag)

Mitsubishi

Tilladt

Nissan

Tilladt, men Nissan forbeholder sig ret til at
afvise reklamationer på behandlede dele

Opel

Ikke tilladt

Peugeot

Ikke tilladt

Polestar

Ikke tilladt/nødvendigt

Renault

Ikke oplyst

SEAT

Ikke tilladt. Bemærk at mange elbil-modeller fra VW-koncernen har batterikasser af aluminium og derfor ikke behov for supplerende rustbeskyttelse af batterikassen

SKODA

Ikke tilladt. Bemærk at mange elbil-modeller fra VW-koncernen har batterikasser af aluminium og derfor ikke behov for supplerende rustbeskyttelse af batterikassen

Suzuki

Ikke oplyst

Tesla

Ikke oplyst

Toyota

Tilladt

Volvo

Ikke tilladt/nødvendigt

Voyah

Ikke tilladt

VW

Ikke tilladt. Bemærk at mange elbil-modeller fra VW-koncernen har batterikasser af aluminium og derfor ikke behov for supplerende rustbeskyttelse af batterikassen