Rustbeskyttelse - Anbefalinger fra bilimportørerne og Teknologisk Institut
Vælg side
Bilimportørernes og Teknologisk Instituts anbefalinger til rustbeskyttelse
Se herunder en liste over bilimportørernes samt Teknologisk Instituts anbefalinger til diverse bilmærkers behov for supplerende rustbeskyttelse.
Listens anbefalinger omfatter kun personbiler medmindre andet er anført.
Listens anbefalinger omfatter ikke lakeringsfejl eller rust i bilens lak opstået som følge af ydre påvirkninger som (ridser, stenslag, monteringsfejl o.l.).
Bilmærke | Fabrikkens/bilimportørens anbefalinger til efterbehandling * | Teknologisk Instituts an- befaling ** |
---|---|---|
Alfa Romeo | Ja - anbefaler efterbehandling | Fra ny |
Audi | Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny | Fra ny |
BMW | Nej, ikke i den periode, hvor bilen er omfattet af rustgaranti | Fra ny |
Cadillac | Ej oplyst | Fra ny |
Chevrolet | Ja - positiv overfor efterbehandling | Fra ny |
Chrysler | Ja - positiv overfor efterbehandling | Fra ny |
Citroën | Ja - anbefaler efterbehandling | Fra ny |
Daewoo | Ja | Fra ny |
Dodge | Ja - positiv overfor efterbehandling | Fra ny |
DS | Ja - anbefaler efterbehandling | Fra ny |
Fiat | Ja - anbefaler efterbehandling | Fra ny |
Ford | Anbefaler ikke - fraråder heller ikke | Fra ny |
Honda | Anbefaler ikke - fraråder heller ikke | Fra ny |
Hongqi | Ja - anbefaler efterbehandling | Fra ny |
Hyundai | Ja - positiv over for efterbehandling | Fra ny |
Jaguar | Anbefaler ikke - fraråder heller ikke | Fra ny |
Jeep | Ja - anbefaler efterbehandling | Fra ny |
Kia | Ja - positiv overfor efterbehandling | Fra ny |
Land Rover | Ej oplyst | Fra ny |
Lexus | Anbefaler ikke - fraråder heller ikke | Fra ny |
Mazda | Ja - positiv overfor efterbehandling fra ny | Fra ny |
Mercedes-Benz | Ja - anbefaler efterbehandling | Fra ny |
MG | Ja - positiv overfor efterbehandling | Fra ny |
Mini | Nej ikke i den periode, hvor bilen er omfattet af rustgaranti | Fra ny |
Mitsubishi | Ja - anbefaler efterbehandling | Fra ny |
Nissan | Efterbehandling anbefales | Fra ny |
Opel | Ja - anbefaler efterbehandling | Fra ny |
Peugeot | Ja - anbefaler efterbehandling | Fra ny |
Renault | Anbefaler ikke - fraråder heller ikke | Fra ny |
Rover | Ej oplyst | Fra ny |
SEAT | Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny | Fra ny |
SKODA | Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny | Fra ny |
SsangYong | Ja - anbefaler efterbehandling | Fra ny |
Subaru | Ej oplyst | Fra ny |
Suzuki | Anbefaler ikke - fraråder heller ikke | Fra ny |
Saab | Anbefaler ikke - fraråder heller ikke | Fra ny |
Toyota | Anbefaler ikke - fraråder heller ikke | Fra ny |
Voyah | Ja - anbefaler efterbehandling | Fra ny |
VW | Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny (gælder både person- og erhvervsbiler) | Fra ny |
Volvo | Anbefaler ikke - fraråder heller ikke | Fra ny |
* Kilde: Bilimportører/servicechefer – Bilfabrikker
** Teknologisk Instituts anbefaling er baseret på løbende stikprøvekontrol af 350-600 efterbehandlede biler/år i perioden 1993-2013. Med baggrund i disse gennemgåede biler anbefales supplerende rustbeskyttelse umiddelbart efter det nye køretøj er blevet leveret. Jo før bilen behandles, desto mere værdi får man for pengene igennem hele køretøjets levetid. Hvis bilen skal sælges indenfor en kortere årrække afhænger det af købers holdning til supplerende rustbeskyttelse.
OBS! Hvis bilen har airbag-sensorer i døre/stolper advarer Teknologisk Institut mod supplerende rustbeskyttelse af de pågældende dele af bilen. Rustbeskyttelsescentre tilsluttet Teknologisk Instituts kontrolordning er opmærksomme på problemet og undlader at sprøjte på disse dele af bilen.
Kun få bilfabrikker tillader supplerende rustbeskyttelse af el-bilers batterikasser
De fleste batterikasser er af stål og ruster i det danske klima.
Derfor anbefaler Teknologisk Institut rustbeskyttelse af stålbatterikasser, hvis bilfabrikken tillader det, eller når el-bilen er ud over garantiperioden.
Herunder er vist, hvilke bilmærker, der tillader supplerende rustbeskyttelse af batterikasser.
Bilmærke | Fabrikkens holdning til supplerende |
---|---|
Aiways | Ikke relevant (har alu-batterikasse) |
Alfa Romeo | Ikke tilladt |
Audi | Ikke tilladt. Bemærk at mange elbil-modeller fra VW-koncernen har batterikasser af aluminium og derfor ikke behov for supplerende rustbeskyttelse af batterikassen |
BMW | Ikke tilladt/nødvendigt |
Citroën | Ikke tilladt |
DS | Ikke tilladt |
Ferrari | Ikke relevant |
Fiat | Ikke tilladt |
Ford | Ikke nødvendigt |
Honda | Ikke tilladt |
Hongqi | Ikke tilladt |
Hyundai | Tilladt (med et tyndt lag) |
Jaguar | Ikke oplyst |
Jeep | Ikke tilladt |
Kia | Tilladt (med et tyndt lag) |
Land Rover | Ikke oplyst |
Lexus | Tilladt |
Maserati | Ikke relevant |
Mazda | Ikke oplyst |
Mercedes-Benz | Ikke tilladt |
MG | Tilladt (med et tyndt lag) |
Mitsubishi | Tilladt |
Nissan | Tilladt, men Nissan forbeholder sig ret til at |
Opel | Ikke tilladt |
Peugeot | Ikke tilladt |
Polestar | Ikke tilladt/nødvendigt |
Renault | Ikke oplyst |
SEAT | Ikke tilladt. Bemærk at mange elbil-modeller fra VW-koncernen har batterikasser af aluminium og derfor ikke behov for supplerende rustbeskyttelse af batterikassen |
SKODA | Ikke tilladt. Bemærk at mange elbil-modeller fra VW-koncernen har batterikasser af aluminium og derfor ikke behov for supplerende rustbeskyttelse af batterikassen |
Suzuki | Ikke oplyst |
Tesla | Ikke oplyst |
Toyota | Tilladt |
Volvo | Ikke tilladt/nødvendigt |
Voyah | Ikke tilladt |
VW | Ikke tilladt. Bemærk at mange elbil-modeller fra VW-koncernen har batterikasser af aluminium og derfor ikke behov for supplerende rustbeskyttelse af batterikassen |