Spredning af nye teknologier og produktionsmetoder
Hvordan sørger vi for, at de højteknologiske produktionsmetoder vi er med til at udvikle gennem pilotproduktion, kommer så mange virksomheder som muligt til gode?
Når vi på Teknologisk Institut udfører pilotproduktion, er det som regel i forbindelse med ambitiøse projekter med en stor innovationshøjde og med spritny og avanceret teknologi i fokus.
Disse projekters resultater og fund har generelt været anvendt meget kundespecifikt og er således ikke for alvor blevet bredt ud til andre kunder, virksomheder og samarbejdspartnere. I den forbindelse er der udviklet en generisk forretningsmodel, der har til formål at udnytte disse højteknologiske pilotproduktionsfaciliteters fulde potentiale.
Forretningsmodellen har været testet i tre projekter med tre centre fra divisionen Materialer, det være sig henholdsvis Produktudvikling, Plast og Emballage og Tribologi. Testprojekterne har hver især taget udgangspunkt i specifikke teknologier til specifikke brancher, men via anvendelsen af den generiske forretningsmodel har vi fået åbnet op for et udvidet løsningsrum, hvor de specifikke teknologier kan anvendes i helt nye brancher og sammenhænge.
Processen er foregået på følgende måde:
Vi betragter en teknologi og spørger: ”Hvad kan den?”
Herefter sporer vi os ind på, hvilke brancher, der kunne være interesserede i den pågældende teknologi.
Vi udvælger nogle af brancherne og danner os herefter et overblik over, hvor mange og hvilke virksomheder, der findes i disse brancher.
På baggrund heraf udvælger vi nogle konkrete virksomheder, der kontaktes på baggrund af idéforslag til, hvordan de kan anvende de højteknologiske pilotproduktionsfaciliteter.
Derefter indgås der et udviklingsforløb med de interesserede virksomheder.