Teknologi og kompetencer

Martin Eggert Hansen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 14 29.

Mand og kvinde holder møde. Kvinden tager noter.

Teknologi og kompetencer

En kompetenceanalyse giver indsigt i, hvordan arbejdsopgaver, kompetencebehov og brug af teknologi udvikler sig nu og i fremtiden.

Globaliseringen og den teknologiske udvikling ændrer arbejdsmarkedet. Om få år vil mange jobs ikke bestå af de samme opgaver som nu. Og nogle jobs forsvinder helt.

Eksempler:

  • Mekanikeren arbejder mere med software til test og fejlfinding i biler. Og mindre med skruenøgler og olie på fingrene.
  • Lastbilchaufføren bruger nu IT til at registrere gods og kommunikere med kunder.

Udviklingen stiller nye krav til medarbejderne. Og samtidig skal arbejdsgivere og organisationer være på forkant med, hvilke kompetencer de kan styrke gennem efteruddannelse. En kompetenceanalyse giver dig overblik over udviklingen.

Indsigt i fremtidens kompetencebehov
En kompetenceanalyse giver dyb indsigt i, hvordan arbejdsopgaver, kompetencebehov og brug af teknologi udvikler sig nu og i fremtiden. Vi skræddersyer analysen, så den fokuserer på bestemte jobområder. Vi laver både mindre kompetenceanalyser af et enkelt jobområde og større kompetenceanalyser, som dækker en eller flere brancher.

Hvad får jeg ud af en kompetenceanalyse?
En kompetenceanalyse kan bl.a. give svar på:

  • Hvilke kompetencer bliver mere og mindre vigtige i jobbet?
  • Hvilken teknologi anvendes i jobbet og til hvilke opgaver?
  • Hvilke arbejdsopgaver indgår i jobbet? Hvilke forsvinder? Hvilke kommer til?
  • Hvilke fordele og udfordringer giver ny teknologi?
  • Er der overlap i forhold til andre jobs?

Sådan gennemfører vi en kompetenceanalyse
En kompetenceanalyse er altid skræddersyet til den konkrete problemstilling, men indeholder typisk:

  • Gennemgang og sammenfatning af nyeste nationale og internationale analyser på jobområdet
  • Analyse af jobopslag/stillingsbeskrivelser
  • Interview med medarbejdere, arbejdsgivere og brancheforeninger/faglige organisationer
  • Ved store analyser supplerer vi ofte med en surveyundersøgelse, hvor vi interviewer et større udvalg af medarbejdere/arbejdsgivere via telefon

Læs mere om vores arbejdsmetoder

Læs mere om, hvad Teknologisk Institut kan hjælpe med inden for samfunds- og erhvervsanalyser.

Cases
Teknologisk Institut har gennem årene lavet kompetenceanalyser både nationalt og internationalt. Vores kunder tæller bl.a. EU-kommissionen samt danske ministerier, kommuner, regioner og interesseorganisationer.

Vores særlige styrke er samfundsfaglig indsigt kombineret med teknologisk specialistviden.

Læs vores cases, og find ud af, hvad du kan bruge en kompetenceanalyse til.