Test af køretøjer på rullefelt
Vi tilbyder at teste busser og lastbiler fra 2 til 20 tons på Teknologisk Instituts heavy-duty rullefelt. På rullefeltet kan gennemføres alle former for stationære og dynamiske afprøvninger. Rullefeltet er aktivt styret med en motorbremse, som også kan trække feltet og dermed simulere køretøjets inerti. Dette giver mulighed for at teste systemer til genvinding af energi under bremsning i f.eks. batteribusser.
Under kørsel vises kørecyklussen på en skærm foran køreren. Den ønskede hastighed er angivet på skærmen som en linje, som køreren skal følge.
Vi tilbyder tests i forhold til følgende kørecyklusser:
- WLTP, Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure
- WHVC World Harmonized Vehicle Cycle
- FIGE, der er baseret på ETC, European Transient Cycle
- Braunschweig, cyklus for bybusser
- MLTB, Millbrook London Transport Bus
- Neighborhood Refuse Truck Cycle Cyklus for renovationskøretøjer
Under afprøvning anvender vi ofte følgende udstyr:
Rullefeltet har i de seneste par år været anvendt til flere store opgaver:
- Afprøvning af nye naturgasbusser og lastbiler, med henblik på at sammenligne emissioner og brændstoføkonomi med tilsvarende dieselbusser og lastbiler
- Afprøvning af SCR retrofit løsninger fra flere danske firmaer i forbindelse med udbud af opgradering af 288 københavnske busser med SCR
- Test af elbusser for Movia
Centeret har også et mindre rullefelt til personbiler. Dette anvendes ofte til effekt og speedometertest, samt forbrugstest på personbiler.