Transport og oplevelsesøkonomi
At transport også kan være oplevelsesøkonomi, beviser Teknologisk Institut i samarbejde med Danvifo og CBS på Bornholm i disse måneder.
Transport er ikke blot at bevæge sig fra et sted til et andet. Teknologisk Instituts center for oplevelsesøkonomi, Danvifo, har i det sidste års tid arbejdet med transportsektoren på Bornholm i bred forstand. For første gang i historien har man samlet samtlige ansvarlige aktører inden for transport, både hvad angår gods og personer.
Omkring 80 procent af de mennesker, der bliver transporteret til og fra Bornholm, benytter færgetrafikken, mens resten benytter luftfart. At det blot har været en transport fra A til B før i tiden, er der ved at bliver lavet grundigt om på i disse år. For at tilføre en sund økonomi har Danvifo og CBS arbejdet grundigt med analyser af, hvordan transport er udviklet andre steder i Europa med lignende infrastruktur. Her er det overraskende resultat, at man, for at øge frekvensen mellem fastland og ø, og dermed forbedre vilkårene for både mennesker og gods, har rettet fokus på tillægsoplevelser, som brugerne vil betale ekstra for og dermed øge de økonomiske vilkår for driften.
For passagersiden drejer det sig om at aktivere gæsterne ved at udbyde oplevelser undervejs, så transporttiden ikke blot bliver opfattet som en rejse, men også en del af ferieoplevelsen, fra det tidspunkt man stiger ombord på færge eller fly til ankomst. Det kan være spil, information via TV-skærme eller tillægskøb af oplevelser på den destination man ankommer til via målrettet Internetapplikationer ombord på transportmidlet.
For godstransporten oplever man, at store lastvognstog ruller henover de europæiske landeveje med totalt neutrale sider på bilerne, som lige så godt kunne være brugt til spændende og fængende information om oprindelsesstedet – i dette tilfælde Bornholm.
Efter at have samlet ansvarlige fra transportområdet på Bornholm, der bl.a. omfattede busselskaber, taxaer, udlejningsbureauer, lufthavnsansvarlige, færge- og flyselskaber, blev man enige om at arbejde videre med planer om et mere effektivt netværk og samarbejde der kan komplementere hinanden gennem oplevelsesøkonomi. Et af de første resultater var en koordinering af logistik, hvilket bl.a. resulterede i en prøveordning med en shuttlebus i turistsæsonen, og videre med henblik på en mere effektiv markedsføringsstrategi af øen, bl.a. via ensartet information og måske endda salg af ”flader” på de store lastvognstog der kører gennem Europa.
I 2008 planlægges en landsdækkende konference, der videregiver resultater til andre yderområder i landet.