Tre ting du kan bruge VR til, når du skal automatisere
"Så længe det er virtuelt, så koster det ingenting at ændre, men når man kommer ud i det virkelige liv og skal flytte robotten 100 mm op, så koster det spidsen af en jetjager."
Der er mange fordele ved at anvende virtual reality (VR), når man skal automatisere, hvis du spørger faglig leder Lars Ingvar Knudsen fra Teknologisk Institut – det økonomiske perspektiv er en af dem, forklarer han og peger på en række andre værdier ved at arbejde med VR.
- At tage VR med ind i salgsprocessen og installationsprocessen giver den fordel, at man får tryghed for det, man gør. Man kan nå alle positioner og se det, man laver. Dem der skal tage beslutningen, om hvorvidt det er den rigtige proces, får et væsentligt bedre beslutningsgrundlag, siger han.
Projektet i fugleperspektiv
Ved at tage VR med i processen får man mulighed for at kigge på alle parametre, forklarer Lars Ingvar Knudsen.
- Man kan stå inde midt i projektet – man kan kigge på alle parametre – og se det hele i fugleperspektiv. Man kan dreje rundt, man kan bukke sig ned, og man kan se alting. Det er måden, man får valideret anlægget rigtig godt – ved at man rent fysisk kan afprøve det, siger han og tilføjer:
- Man kan se anlægget køre, og se på, om der er nogle ting, der skal ændres, eller nogle ting, der ikke sidder hensigtsmæssigt placeret – uden at det koster noget som helst.
Teknologisk Institut giver dig her et overblik over tre ting, du kan bruge VR til, når du skal automatisere:
1. Reverse engineering
VR kan blandt andet bruges til reverse engineering, som er en proces, hvor man f.eks. undersøger et anlæg for at finde ud af, hvordan anlægget fungerer og er sat sammen. Man tager altså det virkelige anlæg ind i den virtuelle verden for at forstå konstruktionen bag.
2. Opgradering af systemer
VR kan bruges til procesændringer eller tilretninger til en ny produktion, hvor man f.eks. tager nye produkter ind og idriftsætter på en eksisterende linje. På den måde kan man se de konkrete ændringer og konsekvensbehandle dem i den virtuelle verden, så man undgår kollisioner eller lignende fejl i den virkelige verden.
3. Fejltilretning
Har man en gentagende fejl i sit system, kan man forsøge at fremprovokere den samme fejl i den virtuelle verden for at lokalisere, hvor problemet opstår.