Uddannelse i 3D-print skal ruste MAN Diesel & Turbo til fremtiden
En række medarbejdere fra MAN Diesel & Turbo har gennemført et uddannelsesforløb i 3D-print på Teknologisk Institut. Uddannelsen skal gøre dem i stand til at identificere fremtidige muligheder for at benytte 3D-print i virksomhedens produktion.
Da ledelsen hos MAN Diesel & Turbo for få år siden besluttede, at virksomheden skulle sætte sig ind i teknologien bag 3D-print overvejede de først at begynde at producere 3D-printede versioner af eksisterende emner. Men efter forundersøgelser og indledende overvejelser, besluttede de at begynde med at uddanne et hold medarbejdere i teknologien.
- For at ruste os bedre til at bruge 3D-print, især i metal, havde vi behov for uddannelse. Ved at have været igennem uddannelsen på Teknologisk Institut har vi blandt andet opnået kompetencer i forhold til at identificere mulige business cases, fortæller Martin Hedegaard Petersen, maskiningeniør hos MAN Diesel & Turbo.
Uddannelsen i 3D-print er baseret på praktiske øvelser med relevante cases for MAN Diesel & Turbo, dels som on-site undervisning hos Teknologisk Instituts 3D-printfaciliteter og dels som hjemmeopgaver med feedback fra specialisterne på TI. Dermed giver den deltagerne hands-on erfaring med alle trin i produktionsprocessen.
- Undervisningen har været med til at give os nogle realistiske rammer i forhold til at benytte 3D-print og tænke i de baner. Teknologisk Institut var gode til ikke at hype 3D-print, men i stedet fortælle hvordan man konkret arbejder med 3D-print i virkeligheden, siger Peter Hagen, maskiningeniør hos MAN Diesel & Turbo.
Under forløbet arbejdede deltagerne med specifikke emner og gennemgik hele forløbet omkring 3D-print som designoptimering, klargøring til 3D-print, opbygning af emnet i metalprinter, efterbehandling, kvalitetskontrol og test og dokumentation.
- Vi håber at uddannelsen kan være med til at ruste vores ingeniører i forhold til at tænke 3D-print ind, når de kigger på systemdesign. Forhåbentligt kan det være med til at sprede budskabet om 3D-print i organisationen, så folk bliver mere opmærksomme på at det er en mulighed, siger Martin Hedegaard Petersen.