Upgradia - strømmen af opgraderinger udgør selve forretningsmodellen
Produktionsvirksomheder har traditionelt baseret deres forretningsmodel på konventionelt salg af virksomhedens produkter. Med stadigt stærkere konkurrencepres bliver det vanskeligere for virksomhederne at tage en høj pris for det enkelte produkt - dermed bliver grundlaget for at tjene penge truet.
Denne problemstilling har tidligere været løst med to strategier:
- A: at sænke prisen på produkterne i et forsøg på at sælge flere
- B: at innovere og differentiere produkterne fra konkurrenternes, for derved at kunne tage en højere pris.
Anvender en virksomhed strategi A, sker det oftest på bekostning af kvalitet og levetid, måske endda med planlagte fejl eller nedbrud i produkterne med henblik på mérsalg. Vælger en virksomhed strategi B, satser den på kvalitet, hvilket fordyrer produkterne og ofte resulterer i færre solgte enheder.
Tjen pengene på konstante opgraderinger af produkterne
Et alternativ til - eller måske snarere en kombination af - strategi A og B er i stedet at basere forretningsmodellen, produktporteføljen og designet af de enkelte produkter på en konstant strøm af opgraderinger af både produkternes soft- og hardware. Derved får kunderne tilbudt modulbaserede produkter af høj kvalitet med længere levetid til en lavere pris, mens producenterne i højere grad tjener pengene på de efterfølgende opgraderingsmoduler.
Denne strategi, kaldet Upgradia, er beskrevet af trendwatching.com i deres trendbriefing ”Upgradia”. De nævner tre primære trends som drivere for forretningsskabelse baseret på en strøm af fysiske og digitale opgraderinger til forbrugermarkedet:
- Forbrugerne har en umættelig tørst efter nye produkter, nye services, nye oplevelser m.m.
Faciliteret af bl.a. Apples App Store og Google Play har forbrugerne oplevet, hvordan en konstant strøm af softwareopgraderinger og nye apps kan højne og forlænge brugsværdien af deres smartphones. Tørsten efter nyt bliver overført til fysiske produkter, hvor tilbehør og produktopgraderinger forlænger brugsværdien af produkterne. - Forbrugerne ønsker mere for mindre
Mere værdi for færre penge og mindre miljøbelastning. Her har det digitale økosystem endnu en gang influeret, bl.a. i form af App Stores billige apps, som giver brugeren værdi for få investeringer og få miljøbelastninger. - Forbrugerne ønsker mere personlighed bag de produkter og services, de investerer i - eller måske endda selv at bringe et produkt til markedet
Kickstarter har eksempelvis, i 2013, crowdfunded projekter for over 480 millioner US-dollars fra over 3 millioner crowdfundere. På Thingiverse eller GrabCad deles private opfinderes digitale designs af fysiske objekter, som kan 3D printes, fræses eller laserskæres i et af de over 340 Fablabs/Fabrication Laboratories på verdensplan. Mange af disse designs er netop opgraderinger til eksisterende produkter, såsom en ny Steadicam-arm til DSLR-kameraer med HD-filmoptagelse. Al denne innovationskraft omkring en virksomheds produkt kan højne brugernes værdiopfattelse af virksomhedens produkter og bør være en kilde til inspiration i industrien.
Upgradia er også for B2B
Producenter af højteknologiske og omkostningstunge produkter til andre markeder end forbrugermarkedet kan også anvende Upgradia-tanken til dels at reducere prisen på det primære produkt, dels at forlænge levetiden på dem for kunderne. Det gør Boeing bl.a. med et modulbaseret redesign af deres F-18 Super Hornet, som fremover bliver tilbudt med en serie af opgraderinger, der reducerer indgangsinvesteringerne og holder flyets levetid langt over 40 år.
På Teknologisk Institut, i Center for Innovation og Digital transformation, har vi undersøgt forskellige branchers potentialer for at skabe mere værdi og indtjening gennem opgraderinger af produkterne samt de tekniske og forretningsmæssige forudsætninger for, at danske virksomheder kan udvikle Upgradia-forretningsmodeller.
Er du interesseret i at høre mere, så tøv ikke med at kontakte mig.