Videncenter for Batterier - Energi og effekt
Vælg side
Energitæthed
I en bil, hvor man ønsker at have størst mulig rækkevidde på batteridrift, vil man have et batteri med stor energitæthed – et højenergibatteri. Energitæthed er et tal for, hvor meget energi – altså Wh – et givent batteri kan indeholde pr. vægtenhed eller rumfangsenhed. Lithium-batterier har størst mulig energitæthed på markedet i dag.
Effekttæthed
Hvis et batteri skal levere megen effekt i kort tid – fx en boremaskine med høj belastning i kortere tidsrum, kræver det større elektriske ledere inde i batteriet. Effekttætheden angiver her, hvor mange watt man kan trække ud af en batteritype pr. vægtenhed eller rumfangsenhed. Et højt tal indikerer, at batteriet er udviklet til at være af ’højeffekt’ typen. Li-ion batterier leverer bedst/højest mulige effekttæthed.
Nedenfor finder du en tabel med angivelse af effekt og energi i forhold til batterikemi. Priserne er kun grove indikationer. Priserne er vurderet ultimo 2014, men påvirkes stærkt af valutakurser, da batterier handles i US$.
Batteri-teknologi | Effekt-tæthed | Energi-tæthed | Levetid | Pris indikation DKK/kWh | Bemærkninger |
Bly | <350 | 33-42[1] | 500-800 afladninger (50%) | 1000 | Type til stationært brug og startbatterier i traditionelle biler. Der findes også varianter designet til længere levetid. |
Nikkelmetal- hydrid | 250-1300 | 40-90 | 500-3000 afladninger (80%) | 2500[2] | 3,7% -30%/måned afhængig af temperatur og separator-type. |
Salt-nikkel | 150-280 | 90-140 | >3000 afladninger (80%) | 1500[3] | Bruger batteriets energi til opvarmning 15% / dag. Enkelt leverandør. |
Litium-ion-kobolt
| 500-2000 | 150-250 | >1000 afladninger (80%) | 1500-3500 | Stort udbud og stort spænd i tekniske specifikationer. Stort spænd i priser. Risiko for degradering eller brand uden for det normale spændingsområde. |
Litium-ion-jern-fosfat
| 500-3000 | 90 -150 | >3000 afladninger (80%) | 1250 | Stort udbud, primært fjernøstlige. Bør ikke dybdeaflades. |
Litium-ion-titanate | >4000 | 90 | >16000 afladninger[4] | 6500 | Robust teknologi. |
Litium-ion-svovl | >3000 [5] | 250-400 | >1400 afladninger | Ikke standard produkt | Mål om 400 Wh/kg i 2016, men måske er 900Wh/kg muligt på længere sigt. Endnu kun laboratorieskala produktion. |
Solid state batteri | 2600 W/liter | 400Wh/liter |
| Ikke standard produkt | Toyota har demonstreret SS-batteri, men typen har stadig lang vej i laboratoriet. |
[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery
[2] Overslag baseret på genanskaffelse af batteripakke til Toyota Prius II
[3] Overslag baseret på genafskaffelse af batteripakke til en Modec el-lastbil
[4] Altairnano
[5] Sion Power presentation: High Energy Rechargeable Li-S Cells for EV Application. Status, Challenges and Solutions 2009 http://www.sionpower.com/pdf/articles/SionPowerECS.pdf