Videncenter for Batterier - Energi og effekt

Lasse Stenhøj Ingvardsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 11 99.

Billede 1 til batteri videncenter

Videncenter for Batterier - Energi og effekt

Energitæthed

I en bil, hvor man ønsker at have størst mulig rækkevidde på batteridrift, vil man have et batteri med stor energitæthed – et højenergibatteri. Energitæthed er et tal for, hvor meget energi – altså Wh – et givent batteri kan indeholde pr. vægtenhed eller rumfangsenhed. Lithium-batterier har størst mulig energitæthed på markedet i dag.

Effekttæthed

Hvis et batteri skal levere megen effekt i kort tid – fx en boremaskine med høj belastning i kortere tidsrum, kræver det større elektriske ledere inde i batteriet. Effekttætheden angiver her, hvor mange watt man kan trække ud af en batteritype pr. vægtenhed eller rumfangsenhed. Et højt tal indikerer, at batteriet er udviklet til at være af ’højeffekt’ typen. Li-ion batterier leverer bedst/højest mulige effekttæthed.

Nedenfor finder du en tabel med angivelse af effekt og energi i forhold til batterikemi. Priserne er kun grove indikationer. Priserne er vurderet ultimo 2014, men påvirkes stærkt af valutakurser, da batterier handles i US$.

 

Batteri-teknologi

Effekt-tæthed
W/kg

Energi-tæthed
Wh/kg

Levetid
(udnyttet kapacitet)

Pris indikation

DKK/kWh

Bemærkninger                 

Bly

<350

33-42[1]

500-800 afladninger (50%)

1000

Type til stationært brug og startbatterier i traditionelle biler. Der findes også varianter designet til længere levetid.

Nikkelmetal- hydrid

250-1300

40-90

500-3000 afladninger (80%)

2500[2]

3,7% -30%/måned afhængig af temperatur og separator-type.

Salt-nikkel

150-280

90-140

>3000 afladninger  (80%)

1500[3]

Bruger batteriets energi til opvarmning 15% / dag.

Enkelt leverandør.

Litium-ion-kobolt

 

500-2000

150-250

>1000 afladninger  (80%)

1500-3500

Stort udbud og stort spænd i tekniske specifikationer.

Stort spænd i priser.

Risiko for degradering eller brand uden for det normale spændingsområde.

Litium-ion-jern-fosfat

 

500-3000

90

-150

>3000 afladninger  (80%)

1250

Stort udbud, primært fjernøstlige.

Bør ikke dybdeaflades.

Litium-ion-titanate

>4000

90

>16000 afladninger[4]

6500

Robust teknologi.

Litium-ion-svovl

>3000 [5]

250-400

>1400 afladninger

Ikke standard produkt

Mål om 400 Wh/kg i 2016, men måske er 900Wh/kg muligt på længere sigt. Endnu kun laboratorieskala produktion.

Solid state batteri

2600 W/liter

400Wh/liter

 

Ikke standard produkt

Toyota har demonstreret SS-batteri, men typen har stadig lang vej i laboratoriet.

 

 

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery

[2] Overslag baseret på genanskaffelse af batteripakke til Toyota Prius II

[3] Overslag baseret på genafskaffelse af batteripakke til en Modec el-lastbil

[4] Altairnano

[5] Sion Power presentation: High Energy Rechargeable Li-S Cells for EV Application. Status, Challenges and Solutions 2009 http://www.sionpower.com/pdf/articles/SionPowerECS.pdf