Videncenter for Batterier - Sikkerhed og sikker håndtering
Vælg side
Sikkerhed
Energiindholdet i batterierne er steget betragteligt med litium-ion teknologien. Dette giver helt nye udfordringer med hensyn til sikkerhed og størrelsen på laderne.Med litium-ion-teknologien fulgte også nye risici for brand i batteriet, hvis spændingen kommer uden for det mulige driftsområde.
Sikkerheden er afhængig af en nøje overvågning af hver battericelle, så batteriet afbrydes inden der opstår fare. Selv små Li-ion batterier har normalt et elektronisk Battery Management System (BMS).
Batterier til elbiler underkastes grundige mekaniske og elektriske tests, og sikkerhed indgår som en integreret del af udviklingskravene, når nye batteri-varianter udvikles.
Figur 1 Li-ion batterier arbejder sikkert inden for et snævert spændings- og temperaturområde. Uden for det sikre område kan batteriet under uheldige omstændigheder bryde i brand.
Sikker håndtering
Li-Ion kan opbevares (lagres) ved lave temperaturer med minimal degradering. Batteriet skal dog varmes op til normal temperatur igen inden brug.
Det kan være farligt at opbevare Li-Ion batterier i længere tid uden tilsyn og ladning. Batteriet har en selvafladning og BMS-systemet belaster også battericellerne. Det betyder, at batteriet kan komme ned i et potentielt ustabilt område. Mange brugte mobil og PC-batterier i skufferne er en dårlig idé.
Man bør undlade at forsøge at oplade et Li-Ion batteri, som er afladet under sikkerhedsgrænsen. Find mere omkring sikkerhed for de forskellige batterikemier her
Transport af batterier
EU betragter batterisystemer som farligt gods, hvorfor disse skal have en transportdeklaration (iht. UN38.3), førend de må transporteres. Teknologisk Institut tilbyder at udføre de nødvendige batteritests.