Videncenter for non-road mobile maskiner - EU-krav defineret i Stage-standarder
Vælg side
Europæiske emissionsnormer for motorer, der anvendes i nye ikke-vejgående mobile maskiner (NRMM), er blevet implementeret som gradvist strengere niveauer kendt som stage I til stage V standarderne. Den første europæiske lovgivning til regulering af emissioner fra non-road mobile maskiner blev implementeret i 1997.
Emissionsgrænserne i stage-standarderne IIIA/B, IV og V for NRMM er beskrevet herunder. Bemærk dog, at motorer i maskiner til skovbrug, landbrug, togvogne, lokomotiver og skibe, der besejler indre vandveje, er placeret i andre kategorier under Stage IIIA/B og V og med andre emissionsgrænser end de, som er beskrevet herunder.
Stage III A & B - implementeret fra 2006 - 2013
I Stage IIIA er emissionsgrænserne for NOx og HC (målt samlet) sænket ift. Stage II. Motorer med denne emissionsgodkendelse kunne dog fortsat efterleve emissionsgrænserne uden efterbehandling.
I Stage IIIB blev emissionsgrænsen for PM sænket en størrelsesorden til 0,025 g/kWh med henblik på at motivere motorproducenterne til at montere partikelfiltre. Motorproducenterne kunne dog udnytte mere moderne motorteknologier, fx commonrail motorer, til at overholde grænseværdien uden partikelfiltre.
Stage IV - implementeret i 2014
Med stage IV, som trådte i kraft i 2014, blev grænseværdierne for NOx imidlertid reduceret med ca. 80 % for motorer mellem 56 og 560 kW, med henblik på at gennemtvinge brugen af SCR, som på dette tidspunkt allerede var indført og gennemprøvet på personbiler og tunge køretøjer.
Stage V - implementeres i 2019-2020
Med stage V er der som noget nyt indført krav til partikelantal (PN), hvor det hidtil kun har været krav til partikelmasse (PM).
I stage V opdeles motorer mere detaljeret i hovedkategorier efter anvendelse, og herefter i underkategorier efter størrelse. De to mest relevante kategorier for mobile ikke-vejgående maskiner er NRE (non-road mobile machinery) og NRG (non-road generator sets).
Effekter af de nye krav
Kommissionen vurderer, at det frem til 2050 vil medføre sparede sundheds- og miljøomkostninger for mellem 26,1-33,3 mia. € i hele EU, samt erhvervsøkonomiske meromkostninger for ca. 5,2-5,8 mia. € frem til 2050 at indføre de nye krav.