Kurser

Nyt2 dages kursus 
Læring inden for et specifikt emne

Skriveteknik: Sådan får du dit budskab igennem på skrift

27. - 28. februar 2025 Taastrup
27. - 28. marts 2025 Aarhus
15. - 16. maj 2025 Taastrup
21. - 22. august 2025 Aarhus
DKK  11.999
ekskl. moms
Nr. 91631 A

Vi beklager, men du er ikke særligt interessant. Jo, måske hvis du havde været Coca-Cola, Elon Musk, Nike eller Michael Laudrup. Men hvis du er som alle os andre, har dine læsere alt for travlt med at hente børn, besvare mails fra chefen og blot leve deres liv til at interessere sig for dig, din tekst og dit budskab. Altså medmindre du ved, hvordan du skriver din tekst, så den rent faktisk bliver læst. Og det er netop hvad du lærer på dette kursus.

Ingen gider læse din tekst. Så hvordan får du dem til det alligevel?

At skrive fængende og sælgende er noget andet end at skrive journalistisk. Ingen går jo på Facebook for at se det sponsorerede indhold eller åbner deres mail kun for at læse nyhedsbrevene. Så vil du have folk til at læse netop din tekst, kræver det, at du fanger deres opmærksomhed og lærer et arbejde med sproget og ikke kun indholdet, når du skriver.

På dette kursus er hele teksten vores legeplads. Vi kommer vidt omkring: fra tekstens åbning over strukturen til slaget med halen til sidst. Undervejs taler vi om modtagerens udbytte, vinkling af budskaber, valg af ord (gummiord, corporate klicheer) og ord, der stritter), sætningsstrukturer, stilfigurer, ordøkonomi og domæneord.

Du lærer 10 skriveprincipper, som kan bruges på alt fra websites, nyhedsbreve og SoMe-posts til annoncer, brochurer og plakater. Altså alle de medier, hvor du henvender dig til modtagere, som ikke helt automatisk vil læse din tekst fra A til Å.

Deltagerprofil

Kurset er til dig, der skriver tekster, som folk skal læse, huske og gerne handle på, fx nyhedsbreve, SoMe-posts, websitetekster, brochurer og annoncer. Du vil have konkrete redskaber til at skrive mere kreativt, mere præcist og med større effekt.

Udbytte

  • Lær 10 skriveprincipper, som kan forvandle dine tekster fra støvede og kedelige til interessante og sælgende
  • Bliv bevidst om, hvorfor du skriver, som du skriver, og hvilke redskaber du skal hive frem hvornår
  • Lær at sætte dig i modtagernes sted og vinkle dine budskaber med fokus på deres udbytte
  • Få konkrete værktøjer til at fange modtagernes opmærksomhed og skrive overskrifter, der får dem op af stolen
  • Lær at strukturere din tekst, så den bliver letlæselig, overskuelig og appetitlig
  • Find ud af, hvilke ord du aldrig må bruge, og hvilke du skal begynde at bruge

Det får du på kurset

Vi sørger for, at rammerne er i orden, så du kan fokusere på at lære.

Efter du har fuldendt kurset, vil du modtage et kursusbevis.

Kursusbevis

Hos Teknologisk Institut bruger vi kun erfarne undervisere.

Erfaren underviser

På kurset får du morgenmad, frokost, snacks og drikkevarer.

Fuld forplejning

På kurset er der indtænkt øvelser og deltagerinddragelse.

Øvelser og inddragelse

Materiale på dansk

Materiale på dansk

Undervisning på dansk

Undervisning på dansk

Tæt på kursusstedet er der gratis parkering.

Gratis parkering

Indhold

Tekstens indhold
  • Forskellen på sælgende og journalistiske tekster
  • Mentale forhindringer for at skrive sælgende tekster
  • Fra afsender- til modtagerorienteret indhold
Tekstens åbning
  • Konkrete metoder og skabeloner til at åbne teksten stærkt og skrive overskrifter, der får læserne til at stoppe op ved netop din tekst
Tekstens struktur
  • Fire your big gun first: Kom hurtigt frem til pointen … ellers er læserne væk
  • Fisken: Bid dig fast i læserne, lever en saftig midte, og slå et slag med halen til sidst
  • Magasintilgangen: De fleste læses ikke, de scannes. Brug det til din fordel
Tekstens ord og sætninger
  • Fjern fyldord og gentagelser
  • Vær konkret: Undgå gummiord og corporate klicheer
  • Brug ord, der fanger opmærksomheden

Form

Kurset veksler mellem teori, værktøjer og øvelser, hvor vi træner det, vi har lært. Du lærer at tænke rigtigt, når du skriver, og får konkrete skriveværktøjer, som du kan bruge, så snart du sætter dig til tastaturet efter kurset.

 
30000
Underviser

Thomas Westh

Thomas er professionel tekstforfatter og underviser. Han 20 års erfaring fra reklamebranchen, hvor han har skrevet for kunder som Flying Tiger Copenhagen, Ernst & Young, Cartoon Network, DTU, Spier, Kop & Kande, Bosch og Stark. Han har en kandidatgrad i kommunikation, er uddannet på Danmarks eneste uddannelse for tekstforfattere og er forfatter til tre børnebøger.

Vælg dato

Taastrup
27. - 28. februar 2025
Aarhus
27. - 28. marts 2025
Taastrup
15. - 16. maj 2025
Aarhus
21. - 22. august 2025
Taastrup
9. - 10. oktober 2025