Med god skriftlig og mundtlig kommunikation kan du slå mange genveje – både i dit private liv og på din arbejdsplads. At kunne kommunikere på en respektfuld, klar og stringent måde kan nemlig være nøglen til blandt andet et stærkt samarbejde, klare budskaber, gennemslagskraft og knivskarpe præsentationer.
Mange kan nikke genkendende til stress, lav arbejdsglæde og manglende motivation. For at undgå disse ting, er det vigtigt at fokusere på din personlige udvikling, så du kan lære din egen personlighed at kende og udvikle den.
Dét at have fokus på at udvikle din person, kommer ikke kun til gode i privaten, men i høj grad også i dit arbejdsliv, og det vil gøre dig mere bevidst om din adfærd, tankemønstre og følelser.
Stresshåndtering
Der kan være mange faktorer, der har indflydelse på, om vi føler os stressede eller ej. Stress opstår ofte på arbejdspladsen, når der er ubalance mellem krav og ressourcer, samt når der er en uoverensstemmelse mellem forventninger fra kolleger, chefer og en selv.
Bliv klogere på, hvordan du kan komme din stress til livs:
Motivation, effektivitet og inspiration
Undersøgelser viser, at mange mennesker ikke motiveres af lønforhøjelser og bonusordninger, men i stedet motiveres af ansvar, meningsfulde arbejdsopgaver og medbestemmelse.
Motivation er vigtigt for, at du har lyst til at stå op om morgenen og tage på arbejde. Motivation er også det, der medvirker til, at du yder dit bedste, når du er på arbejde, og når du kommer hjem efter arbejde. Når du har fokus på, hvad der motiverer dig som menneske, kan du aktivt søge de ting, der gør dig motiveret, og undgå de ting, der demotiverer dig. Motivation, effektivitet og produktivitet er alle faktorer, der påvirker hinanden indbyrdes, og påvirker din arbejdsplads' bundlinje og succes. Det er derfor ikke kun vigtigt, at du fokuserer på at øge din motivation og effektivitet for din egen skyld, men også for din arbejdsplads, så du undgår at ryge ind i en ond spiral med manglende overskud og overblik.
Læs artiklerne:
Adfærd og vaner
Det kan være grænseoverskridende og svært at fremstå troværdig og brænde igennem med dit budskab, når du præsenterer, kommunikerer og argumenterer.
Få gode råd fra Lars Klingerts, der er underviser ved Teknologisk Institut:
E-bog om trivsel og arbejdsglæde
Læs med i vores e-bog og bliv klogere på, hvordan du selv kan påvirke dit arbejdsliv og kulturen på din arbejdsplads. Det indebærer bl.a., at du reflekterer over, hvad der giver mening i dit liv, og hvad der motiverer dig i arbejdslivet. Download e-bogen: