Når du som specialist vil ramme plet med din mundtlige formidling, kan det være en udfordring at prioritere og tilpasse kommunikationen til målgruppen – uden at gå på kompromis med fagligheden. På dette kursus får du de nødvendige redskaber, du skal bruge til at tilpasse din kommunikation.
Det kan ofte være en udfordring at formidle et svært tilgængeligt materiale på en hensigtsmæssig måde. Ledelsen vil kun have de skarpe konklusioner, mens resten af specialistgruppen vil have detaljerne og forbeholdene. Det kræver træning at tilpasse sin kommunikation til en sammensat målgruppe, der måske ikke ligger inde med samme viden som dig selv. Nogle gange er det budskabet, der skal justeres. Nogle gange skal der udvælges benhårdt i materialet. Andre gange er det formen, der skal tilpasses. Vi arbejder med at skabe gennemslagskraft i din kommunikation uden at fjerne fokus fra det vigtige, nemlig indholdet.
På kurset arbejder du med dit fundament for formidlingen, og hvordan du kan tilpasse tung data til en konkret modtager, der skal flyttes eller forstå – hvad enten det drejer sig om afgørende produktionsoptimeringer, indførelsen af det nye IT-system eller nye forskningsresultater.
Kurset er målrettet ingeniører, jurister, advokater, finansanalytikere og andre, som beskæftiger sig med højtspecialiserede og tekniske emner.
Vi sørger for, at rammerne er i orden, så du kan fokusere på at lære.
Kursusbevis
Erfaren underviser
Maks. 16 deltagere
Øvelser og inddragelse
Materiale på dansk
Undervisning på dansk
Gratis parkering
Forstå din modtager
Skær ind til benet af dit oplæg – lær at tøjle detaljerne
Tilpas mængden af information til modtageren
Find balancen i forholdet mellem din modtagers behov og dit indhold
Brug af fagudtryk, eksempler og statistik
Forskelle på mundtlig og skriftlig formidling
Stor ros til underviser for at inddrage alle - lytte til alle, gøre det vedkommende for alle, samt at sørge for at alle hele tiden var med.- Mette Leth Schousboe Novo Nordisk
Dygtig underviser. God til at gøre det hverdagsrelevant og give folk plads til at komme med sine egne eksempler.- Matias Thorsen Lorentzen Region Hovedstadens Apotek
Tak for et godt og velstruktureret kursus.- Schanny Brandt Aalborg Universitet, Acm15
Undervisningen veksler mellem oplæg, dialog og øvelser. Du får træning i at tilpasse og målrette din formidling til din målgruppe, og du får konstruktiv feedback fra meddeltagere og underviseren. Der vil være forbedelse inden kurset svarende til ca. ½ time.
Læs mere om vores øvrige kurser i kommunikation og samarbejde.
Signe er kommunikationsekspert, underviser og selvstændig konsulent. Hun har tidligere arbejdet som ekstern lektor på Kommunikation hos RUC, intern kommunikationsrådgiver og kommunikationschef i Økonomistyrelsen. Som selvstændig konsulent har hun blandt andet rådgivet om store kampagner og undervist i præsentationsteknik, retorik, adfærdspsykologi og facilitering. Senest har Signe skrevet bogen: Tal Sammen – simple værktøjer til bedre samtaler.
Taastrup 20. november 2024 Garantifor afholdelse | |
Taastrup 5. marts 2025 | |
Aarhus 1. maj 2025 | |
Taastrup 20. august 2025 | |
Taastrup 19. november 2025 |
Unikke tilbud, relevante artikler og nyt om vores kurser og uddannelser.
Der er desværre en systemfejl på nuværende tidspunkt. Du kan alternativt skrive en mail til kurser@teknologisk.dk
Strategisk kommunikation er at kommunikere effektivt og troværdigt til andre. Få indsigt i hvordan du kommunikerer strategisk ved at læse artiklen.
Læs mereOplever du udfordringer, når du arbejder i grupper med personer, hvis personlighed er anderledes end din? Her er 4 tips, der kan lette samarbejdet!
Assertion går ud på at udtrykke sig præcist og have sine egne og andres interesser i tankerne. Hør Erik Juuls gode råd til assertiv kommunikation.
Lær at skabe det optimale arbejdsteam! I alle virksomheder er det godt, med forskellige roller blandt medarbejderne. Nogle rollefordelinger er mere optimale end andr...
Et effektivt teamsamarbejde kommer ikke af sig selv. I episode 7, bliver du klogere på, hvordan du ved hjælp af tillid, fælles fodslag og plads til uenighed kan styr...